Wszystko o pieczątkach firmowych – co warto wiedzieć?

Pieczątka firmowa to wizytówka danego przedsiębiorstwa. Służy ona przede wszystkim do uwierzytelniania dokumentów podczas ich podpisywania. Spełnia także wiele dodatkowych funkcji, które wpływają pozytywnie na wizerunek firmy. To zwiększenie prestiżu i powagi firmy. Odpowiednio zaprojektowane pieczątki mogą stanowić także skuteczny nośnik treści marketingowej i przyczyniać się do promowania marki oraz sygnalizowania jej obecności w świadomości kontrahenta.

Sytuacja prawna

Obecnie, posiadanie pieczątki firmowej nie stanowi obowiązku prawnego. Jednak, kiedy firma zdecyduje się na wyrobienie takiej, musi zastosować się do kilku norm, które przewiduje prawo w stosunku do zawartej treści we wzorze pieczątki. W przypadku osób fizycznych posiadających zarejestrowaną działalność na wzorze pieczątki musi się znaleźć: nazwa firmy, imię i nazwisko właściciela, pełen adres siedziby oraz numer nip. Jeżeli chodzi o spółki handlowe to są to, te same informacje poszerzone o wiadomość dotyczącą sądu rejonowego, kapitału zakładowego oraz kapitału wpłaconego.

Jak powinna wyglądać pieczątka?

Najważniejszym elementem pieczątki firmowej jest jej czytelność. Ważne żeby wszystkie dane, które stanowią wymóg prawa, były naniesione jednym z wielu standardowych rodzajów czcionek. Nie należy stosować czcionek wymyślnych i ozdobnych, bo zaburzy to swobodę bezbłędnego odczytania danych. Nie oznacza to jednak, że pieczątka nie może nosić elementów ozdobnych i dekoracyjnych.

Elementy ozdobne

Elementy dekoracyjne i ozdobne wpływają na jakość estetyczną pieczątki i jej skuteczność marketingową. Dodatkowe ozdoby mogą zwiększyć jej atrakcyjność. Ważne jednak, by nie występowały w nadmiarze. Na pieczątce powinno znaleźć się logo firmowe, stanowiące znak rozpoznawczy firmy. Jeżeli logo stanowi jedynie ozdobna forma napisu, dodatkowo można posiłkować się rysunkiem lub obrazkiem, który tematycznie związany jest z profilem działalności firmy. To aspekt, który pomaga zapamiętać charakter przedsiębiorstwa i dzięki temu bardziej skutecznie zaistnieć w świadomości kontrahenta.