Jak uniknąć błędów przy projektowaniu pieczątek?

Pieczątki stanowią jeden z najważniejszych elementów budujących tożsamość firmy i zaznaczających jej obecność w świadomości kontrahentów. Choć ich posiadanie od pewnego czasu nie jest obowiązkiem, dalej większość firm decyduje się na wyrobienie odpowiednio zaprojektowanej pieczątki, która zwiększa prestiż przedsiębiorstwa, przystawiona obok podpisu pomaga uwierzytelnić dokumenty, a także stanowi znakomite narzędzie przemycenia treści marketingowej.

Żeby jednak pieczątka spełniała pokładane w niej zadania, musi być odpowiednio zaprojektowana. Podczas przygotowywania wzoru do pieczątki, często są jednak popełniane błędy, które niwelują jej szanse właściwego oddziaływania. Jakie to pomyłki?

Żeby uniknąć błędów podczas projektowania wzoru pieczątki należy cały czas mieć na uwadze, że najważniejszym czynnikiem, który powinien determinować wykonywanie projektu jest czytelność gotowego produktu. To od niej zależy to, czy pieczątką będzie spełniała swoje zadania, będzie czytelna i skutecznie przemycała treść marketingową.

Żeby uniknąć błędu należy odpowiednie dobrać czcionkę. Warto pamiętać, że to, co na wzorze wygląda przyzwoicie i profesjonalnie, nie będzie miało takiego samego przełożenia na gotową pieczątkę, bo proces jej wyrabiania, nieco tę czytelność zaburzy, a odbijanie tuszu nie będzie miało takiej jakości jak wzór. Czcionka nie może być zbyt mała. Nawet jeśli malutkie napisy wyglądają dobrze na projekcie, na pewno nie wyjdą dobrze na matrycy pieczątki. Absolutnym minimum, jakie powinno funkcjonować przy doborze rozmiaru czcionki jest wartość 5 ptk.

Na czytelność czcionki wpływa nie tylko jej rozmiar, ale także i rodzaj. Nie może ona być zbyt ozdobna. Ładne pismo, uatrakcyjnione różnymi wypustkami budzi przyjemny wizualnie efekt, ale może zaburzać właściwe odczytanie treści. Lepiej jest zatem stosować standardowe czcionki, a pieczątkę ozdobić np. dodatkowym logo firmowym ulokowanym na górze wzoru. Nie należy też przesadzać z elementami ozdobnymi. Obrazki przedstawiające przedmioty tematycznie związane z profilem działalności firmy stanowią estetyczny dodatek i mają dużą wartość marketingową, ale przesadzenie z ich wielkością bądź ilością, zaburzy efekt, wprowadzi chaos i raczej będzie odstraszać, jak zachęcać.